Succesvol veranderen, waarom wil je het nu echt?

Succesvol veranderen, waarom wil je het nu echt

Succesvol veranderen, waarom wil je het nu echt?

‘Waarom?’ Er is al veel gezegd en geschreven over de ‘waarom’ van (digitaal) transformeren. Toch hoor ik maar zelden een kristalhelder antwoord op de vraag waarom een transformatie écht moet plaatsvinden. En dan bedoel ik geen mooi verpakte interne communicatie boodschap, maar een echt goede visie op de toekomst van de organisatie.

In mijn vorige blog deelde ik dat je een transformatie roadmap helder kan maken door afwisselend uitzoomen en inzoomen. Door afstand te nemen kun je details beter in hun onderlinge verband zien. Waar werk je dan concreet naartoe? Hoe kom je nu tot die kristalheldere transformatie roadmap?

Van idee naar toegevoegde waarde

Het is lastig om een resultaat te definiëren als je nog geen idee hebt hoe het ‘eindpunt’ van een digitale transformatie eruit moet zien. Nu zie ik het sowieso niet als een eindpunt, want ik geloof dat transformeren nooit klaar is. De wereld blijft veranderen en wanneer je als organisatie stil blijft staan op een ‘eindpunt’ raak je je bestaansrecht kwijt.

Bij voorkeur werk ik niet alleen naar een resultaat toe. Je vervalt dan namelijk snel in agile implementeren om het agile implementeren, om maar wat te noemen. Het implementeren van de methodiek of het systeem als doel op zich. Wat moet het dan wel zijn?

Veranderen begint met een idee of verlangen. De ‘why’ van de transformatie. Waar het wat mij betreft echt om draait? Toegevoegde waarde leveren!

Juist in een digitale context word je uitgedaagd om de waarom scherp te definiëren, om verder te kijken dan je neus lang is. Het speelveld verplaatst zich van concurrerende bedrijven op de markt, naar steeds meer unieke samenwerkingen in netwerken en ecosystemen. 

Goede vragen stellen

Transformeren in een digitale wereld vereist dat je je organisatie goed kent, dat je weet welke toegevoegde waarde je levert aan je klanten en dat je de kernkwaliteit van jouw organisatie kent.

Het vereist niet dat je alles al weet. Wel dat je een nieuwsgierige, open houding hebt om zowel je klant als het nieuwe speelveld beter te leren kennen. Daarbij helpt het stellen van goede vragen.

Waarom doen we dit nu eigenlijk? Wat is de toegevoegde waarde ervan? Voor wie doen we dit? Wat zijn mogelijke resultaten? Welke soorten besluitvorming heb je nodig? Wanneer ben je succesvol? Is de organisatie wel ingericht om zo’n verandering te bewerkstelligen? Met welke leveranciers kan er nieuwe toegevoegde waarde ontstaan? Zomaar een paar voorbeelden.

Zo klaar als een klontje

Een concreet antwoord definiëren op deze vragen zorgt dat er geen misverstand over kan ontstaan. DIT is de reden dat we als bedrijf transformeren. Doen we het goed, dan is dit de toegevoegde waarde die het oplevert. Het is nog steeds niet eenvoudig, maar het is een begin. En het begin is het..

Vanaf hier kunnen we aan het werk.