Zij maakte de overstap naar Blue Bricks in Lockdown-tijd

Rosalie Peterse | 2 minuten
Rosalie Peterse.jpg

‘’Er is nooit een ‘juist moment’. Er is altijd wel wat.’’

Na 5 jaar IT-consultancy ervaring bij een grote organisatie, maakte Rosalie Peterse in februari dit jaar de overstap naar Blue Bricks. 6 weken later vroegen we haar hoe ze dit ervaren heeft. Brengt overstappen in Corona-tijd extra onzekerheden met zich mee? En hoe is het om digitaal te onboarden bij Blue Bricks én bij de klant? En eh, is overstappen in Corona-tijd eigenlijk wel verstandig?  

Rosalie vertelt het! 

Waarom Blue Bricks?

Iedere Blue Bricker heeft zijn of haar eigen redenen om voor Blue Bricks te kiezen. Zo ook Rosalie. ‘’Ik kom uit een ondernemersgezin, mijn ouders hebben altijd een MKB-bedrijf gehad. Na 5 jaar IT-consultancy bij een grote organisatie, kriebelde het bij mij om over te stappen naar een kleinere organisatie, naar een bedrijf waar elke collega op nummer 1 staat. Eigenlijk net zoals mijn ouders dat hadden.’’ 

‘’Ik zocht meer gemoedelijkheid, de vrijheid om met elkaar te ondernemen en een plek waar zelfontwikkeling centraal staat. Dit ervaar ik dan ook meteen als zeer prettig bij Blue Bricks, waar we met 75 collega’s zijn en echt met elkaar kunnen bouwen aan het mooiste bedrijf. Ik voel me hier op mijn gemak. Ik voel me hier letterlijk thuis.’’ 

Een nieuwe baan tijdens COVID-19. Is dat wel verstandig?

Bij Blue Bricks staan we altijd open voor talentvolle consultants, maar we begrijpen ook dat een overstap, zeker in deze periode, uitdagend en spannend kan zijn. Waarom koos Rosalie er dan toch bewust voor om in deze periode over te stappen?

‘’Ik heb er wel over nagedacht dat het een spannende periode is om mijn vaste contract los te laten. Maar ik besloot al snel: ik ga me toch niet laten tegenhouden door bepaalde risico’s? Weet je, als je het zo bekijkt is er nooit een ‘juist moment’. Er is altijd wel wat. En bovendien, tot op heden heb ik nooit spijt gehad van de keuzes die ik heb gemaakt. Het voelde voor mij als het juiste moment.’’

‘’Ik ga me toch niet laten tegenhouden door bepaalde risico’s?’’

‘’Ik had er alle vertrouwen in dat het goed zou komen. Dus, eerlijk gezegd, het risico van Corona en het loslaten van vastigheid had ik al snel uit het oog verloren. Wat ook hielp, was dat Blue Bricks aangaf alle vertrouwen te hebben en ik voelde de bevestiging dat ze niet zo snel iemand uit de proeftijd zouden wegsturen, tenzij je er natuurlijk een potje van maakt. 

‘’Dus, ja, nogmaals, ik heb er alle vertrouwen in gehad dat het goed zou komen. En gelukkig blijkt dat 100% te kloppen.’’


Maakte Corona de overstap (extra) lastig?

‘’Overstappen tijdens de Corona-tijd heb ik niet zozeer als extra lastig ervaren. Kijk, mijn voorkeur gaat ernaar uit dat heel dat virus weg is en dat we weer lekker alles kunnen doen en laten wat we wensen. Maar ja, it is what it is. Ik heb niet zozeer gedacht van, kan ik wel overstappen in deze tijd? Het werk in de IT, daarin is gewoon heel veel mogelijk. Werkplekonafhankelijk werken is geen probleem.’’

Dan: ‘’Tuurlijk, je leert het bedrijf wel op een andere manier kennen. Je kan nu niet elke dag op kantoor zijn en weer allemaal nieuwe collega’s ontmoeten. Maar het ding is: Je kunt dit wel zelf proactief opzoeken, digitaal.’’

Hoe ging de digitale onboarding?

Om van de digitale onboarding een succes te maken, is zowel initiatief van het bedrijf als van de medewerker belangrijk, vindt Rosalie. ‘’Ik heb de digitale onboarding bij Blue Bricks als zeer prettig ervaren. Er was goed doordacht wat er allemaal ingepland werd. Ik startte tegelijk met een andere collega, dus dat was ook wel leuk, dan heb je wat meer binding met elkaar.’’ 

‘’Er stond een sterk programma voor me klaar en daarnaast ben ik ook zelf proactief collega's gaan benaderen om digitaal kennis te maken. Daardoor krijg je direct een beeld van de cultuur van de organisatie en weet je al snel ‘wie waar’ zit. Dus ja, ik heb dat als zeer prettig ervaren. Blue Bricks heeft er het maximale uitgehaald.’’ 

Nóg een digitale onboarding: bij de klant

‘’Bij de klant is het wel echt een uitdaging dat je minder snel extra informatie meekrijgt. Je hoort nu niet zozeer de gesprekken bij de koffieautomaat en je pikt geen gesprekken van collega’s meer op, waar je toch wel wat van kon leren. Ook bij de klant komt het veel meer aan op je eigen initiatief om informatie op te halen. Het komt niet meer, zoals voorheen, fysiek naar je toe.

‘’Je hoort nu niet zozeer de gesprekken bij de koffieautomaat.’’

‘’Ik ben nu een aantal weken onderweg. Als ik nu terugdenk aan mijn startmoment, dan kan ik nu al een stuk beter meepraten in de terminologie van de klant. Veel afkortingen zijn mij inmiddels bekend. Ik heb al veel collega’s virtueel ontmoet, dus ik weet al veel beter wie ik waarvoor moet hebben.’’

‘Maar, de goede oude tijd waarin je gewoon naar kantoor en naar de klant kon gaan, dat blijft voor Rosalie iets om naartoe te leven.‘’Puur ook omdat het gewoon gezellig en leuk is.’’ 

Het grote voordeel van digitaal werken

Hoewel Rosalie het reizen van en naar klanten voorheen geen probleem vond, zorgt het mindere reizen er nu wel voor dat ze tijd overhoudt om te besteden aan andere dingen. Maar digitale afspraken hebben nog een ander interessant voordeel. ‘’Een stuk efficiency. Bij digitale afspraken gaan we al meteen to the point. Waar er voorheen misschien eerst koffie gedronken werd en er sociale interactie was, gaan we nu sneller de inhoud in. Mijn ervaring is dat er in het digitale-thuiswerk-tijdperk meer werk verzet wordt. Dat voelt heerlijk productief.’’

‘’Mijn ervaring is dat er in het digitale-thuiswerk-tijdperk meer werk verzet wordt.‘’ 

Overstappen naar Blue Bricks in Corona-tijd: is dat aan te raden?

‘’Ik vond het een mooie uitdaging om weer in het diepe te springen en Blue Bricks van binnen en buiten helemaal te leren kennen. Dus ja, ik zou het anderen ook aanraden om te doen. Sowieso is Blue Bricks als werkgever een hele fijne club en plek om te werken. Wat dat betreft zou ik Blue Bricks sowieso aanraden, Corona of geen Corona.’’

Tot slot: ‘’Of je overstap een succes wordt ja of nee, ligt er helemaal aan hoe je er zelf in staat. Blue Bricks faciliteert in ieder geval maximaal waar jij als individu behoefte aan hebt.’’

Rosalie Peterse | 2 minuten